برگزیده شدن حاج حسن دانش به عنوان نفر اول مسابقات بین المللی قران کریم، افتخاری برای جامعه فرهنگی و مذهبی دارالعباده یزد به ارمغان آورد. برای آشنایی بیشتر با این قاری ممتاز و جوان، پای صحبت‌های او نشستیم و گفتگویی کردیم که شما را به خواندن آن دعوت می نمائیم.


جناب آقای حاج حسن دانش از اینکه دعوت سایت “برج نیوز” را پذیرفتید سپاسگزاریم لطفا مختصرا خود را معرفی نمایید؟

من حسن دانش، متولد ۱۰ تیر ۱۳۶۵ در محله شیخداد یزد هستم. خانواده‌مان فضای معنوی و خوبی داشت و پدر و مادرم افراد بسیار معتقدی بودند و هستند. پدرم بقالی دارند و مادرم خانه‌دار هستند. ما سه پسر و یک دختر هستیم که من فرزند دوم خانواده هستم. تحصیلاتم هم سطح دو حوزه است.

watermarked-DSCF4191

مهم ترین عنوان شما در قران چیست؟

رتبه اول در مسابقات کشوری در سال ۱۳۸۰ در مقطع زیر۱۶سال و همچنین رتبه اول مسابققات در سال ۹۳ در مقطع بالای ۱۶ سال و تنها کسی هستم که در ایران هم در مقطع زیر۱۶ سال و بالای ۱۶ سال مقام اول را کسب نمودم و رتبه اول بین المللی در مسابقات تونس در سال ۱۳۹۱ را اوردم.

یعنی هیچ قاری دیگری این دو رتبه زیر شانزده سال و بالای شانزده سال را با هم ندارد؟

اصلاً کسی این دو رتبه را ندارد و فکر نکنم کسی هم بتواند به دست بیاورد.

چرا؟

مسابقات زیر ۱۶سال با بالای ۱۶ سال تفاوت خیلی زیادی دارد و خیلی سخت است که کسی بتواند در رده سنی زیر ۱۶ سال رتبه بیاورد و در بزرگسالان هم شرکت کند و رتبه بیاورد. خیلی کمتر دیده‌ام که قاریان در رده زیر ۱۶ سال موفق شوند و اصلاً در بزرگسالان هم حضور داشته باشند. یا اینکه بعضی‌ها سال‌ها تمرین کرده و رتبه بزرگسالان را آورده‌اند، اما در زیر ۱۶ سال نتوانسته بودند رتبه بیاورند و خداوند به من توفیق داد که در هر دو رده سنی شرکت کنم و رتبه اول را هم به‌دست بیاورم. من از سال ۷۸ تا الان مسابقات کشوری را شرکت کرده‌ام. یعنی نزدیک به ۱۵ سال.

۱۵ سال پیوسته؟

بله، پیوسته و این پیوستگی، استرس فراوانی به آدم وارد می‌کند و نیاز شدیدی که به تمرین به وجود می‌آید، به قاری فشار می‌آورد. خیلی‌ها به خاطر این فشار، جا می‌گذارند و کنار می‌روند. من خودم امسال احساسم این بود که دیگر باید کنار بگذارم. هم برای خودم سخت شده بود که در کوران مسابقات باشم و استرس را تحمل کنم و هم اینکه یک سری افراد جوان دارند وارد عرصه می‌شوند و جا دارد که آنها فرصت حضور در مسابقات را داشته باشند الحمدلله امسال سال آخر شرکت من در مسابقات بود.

یعنی دیگر در مسابقات تلاوت شرکت نمی‌کنید؟

نه دیگر. اصولاً افرادی که در مسابقات کشوری و بین‌المللی رتبه اول را کسب می‌کنند، کنار می‌روند و به عنوان قاری بین‌المللی در محافل و مجالس به تلاوت می‌پردازند.

اولین استاد شما چه کسی بوده است ؟

اولین استاد من استاد گندمی بودند که چهره شناخته شده استان هستند در ادامه راه، اساتید زیادی داشته ام از جمله استاد ملک ثابت و اساتید مجربی همچون اقای عباسی و ابوالقاسمی .

در زمینه حفظ قرآن چه فعالیتهایی داشتید؟

رشته حفظ را از اوایل شروع کردم ولی به خاطر مشغله هایی که داشتم از حفظ کناره گیری کردم ولی دوباره سعی دارم شروع کنم .

قرائت قران را از چند سالگی شروع کردید ؟

قرائت را از سال ۱۳۷۵ به صورت حرفه ای شروع کردم تا الان که حدود ۱۹ سال است دارم قرائت کار میکنم.

برنامه هایی که در خارج از کشور  اجرا کرده اید چقدر در نشر فرهنگ اسلامی موثر بوده است ؟

قران اثر گذاری خاص خود را دارد چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور اما خارج از کشور به خاطر اینکه فضای معنوی کمتری حاکم است و افراد عموما غیر مسلمان هستند وقتی قران تلاوت میشود از ان خیلی استقبال می کنند زیرا روح قران و اعجازقران باعث می شود به سمت اصلاح کشیده شوند و جالب است قاریان مصری در مجلسی توانستند ۸۰ تا ۹۰ نفر را مسلمان کنند.

از دیدارهایتان با علما و بزرگان به خصوص مقام معظم رهبری برایمان بگویید ؟

همه قاریان آرزوی تلاوت در محضر آقا را دارند و این افتخاری است که تاکنون دو بار نصیب من شده است یادم می آید صحبتهایی را حفظ کرده بودم تا وقتیکه با ایشان روبرو میشوم بیان نمایم ولی به محض اینکه حضرت آقا را دیدم تمام آن نوشته ها از ذهنم پرید و همه اش یادم رفت و افتخارم اینست که وی از قرائت بنده خیلی تمجید کرد همچنین در محضر مسئولین مختلف کشور مثل رئیس جمهور قبلی و فعلی اقای دکتر حسن روحانی تلاوت داشته ام.

اولین قدم شما برای از بین بردن مهجورت قران چیست ؟

مهجوریت قران یک قاعده کلی است که در ایات قران به ان اشاره شده ولی هرکسی وظیفه دارد اول انس خود را با قران زیاد کند و بعد خانواده خودش را با قران انس دهد که از این راه ضاعقه ی مردم نسبت به قران زیاد می شود و ای کاش می شد کسانی که پای یک قاری می نشینند به اندازه کسانی که پای یک واعظ و مداح درمجلس روضه خوانی زیاد شوند.

watermarked-DSCF4183

با کدام سوره ی قران بیشتر مانوس هستید ؟

من بیشتر سوره هایی که فضای داستانی دارند و هدایت انگیز هستند مانوس هستم.

جایگاه قران را در شهرستان میبد چگونه ارزیابی می کنید ؟

من فکر میکنم پتانسیل میبد نسبت به شهرهای دیگر بسیار بالاتر است و جلساتی که در میبد برگزار میگردد قاریان وحافظان زیادی حضور دارند که اکثرا جوان و نوجوان هستند و این یعنی فرهنگ قزآن خوانی در این شهرستان در حال رشد می باشد و خواهشی که از مسئولین دارم این است که بیایند و شور و انگیزه ی این بچه ها را ببینند که بدون هیچ توقع و مزدی زحمت می کشند و واقعا به عنوان یک سنبل از ان ها باید استفاده شود و برایشان اهمیت قائل شوند.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید ؟

در حال حاضر مشغول تدریس در موسسه ی فرهنگی قرانی در یزد هستم .

آیا شده که نگاه شغل و درآمد به قرآن داشته باشید؟

من همیشه از خدا خواسته‌ام که لطفی کند تا هیچ‌گاه نگاه درآمدزایی به قرآن نداشته باشم. وقتی نگاه به قرآن مادی باشد، قطعاً برکت و اثرگذاری‌اش کم می‌شود. چون حدیث داریم که امام صادق نفرین می‌کند کسانی را که بخواهند به واسطه قرآن درآمدی به دست بیاورند.

در پایان اگر صحبتی باقی مانده است بیان بفرمائید؟

  امیدوارم کشورمان با استعداد هایی که در این زمینه دارد روز به روز پیشرفت نماید و شاهد رشد معنوی و قرانی بیشتری باشیم فقط من خواهش میکنم همان طور که مردم برای اهل بیت زحمات زیادی می کشند برای قران هم اهمیت قائل شوند چرا که قران برتر از اهل بیت است و اهل بیت امده اند برای بیان قران و قران ثقل اکبر است و در پایان از سایت برج نیوز به خاطر اهمیت دادن به این ثقل اکبر تشکر می نمایم.


منبع : پایگاه خبری برج نیوز