رهبر معظم انقلاب با اشاره به دشمنی‌های دشمنان علیه جهان اسلام اظهار کردند: «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا»؛ اگر با بصیرت حرکت کنیم و صبر کنیم و استقامت به‌خرج بدهیم اثری نمی‌بخشد.



به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب روز سه‌شنبه، 8 دی‌ماه همزمان با سالروز میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) در دیدار مسئولان نظام و میهمانان بیست‌ونهمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامى به نکات مهمی در رابطه با تمدن نوین اسلامی، ضرورت شناخت دشمن، مسئله نفاق و دنیای اسلام پرداختند.

ایشان در ابتدای سخنانشان ضمن تبریک فرارسیدن ولادت باسعادت پیامبر مکرّم اسلام و فرزند بزرگوارش امام صادق علیه‌السّلام، اظهار کردند: ولادت پیغمبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و همچنین بعثت آن بزرگوار، روحی بود که در کالبد دنیای مرده آن روز دمیده شد. آن دنیا بظاهر زنده بود؛ حکومت‌ها، سلطنت‌ها، تلاش‌ها، فعّالیّت‌ها برقرار بود، امّا در آن دنیا مرگ انسانیّت بود، مرگ فضیلت بود. آنچه بود جفا بود، ظلم بود، تبعیض بود، قساوت بود؛ فضیلت‌ها مرده بود و رسول اکرم، خودش و دعوتش در آن دنیا روحی دمیدند. اینکه عرض می‌کنیم دعوتش و خودش، چون خود پیغمبر هم تجسّم اسلام بود. از همسر مکرّم پیغمبر اسلام نقل شده است که گفت «کانَ خُلقُهُ القُرآن»؛ قرآن مجسّم بود. پیغمبر و دینش در آن دنیای مرده روحی دمیدند. «اِستَجیبوا للهِ‌ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم»؛ حیات بود آنچه او آورد برای آن مردم و دنیای ظلمانی و مرگ‌زده و آفت‌زده.

ایشان در این فراز از سخنانشان به بخشی از آیه 24 سوره انفال اشاره داشتند؛ در این بخش از آیه خداوند متعال می‌فرماید «چون خدا و پیامبر شما را به چیزى فراخواندند که به شما حیات مى‏بخشد آنان را اجابت کنید».

در آیه 24 سوره انفال که از آیات مدنی قرآن کریم محسوب می‌شود، آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید چون خدا و پیامبر شما را به چیزى فراخواندند که به شما حیات می‌بخشد آنان را اجابت کنید و بدانید که خدا میان آدمى و دلش حائل می‌گردد و هم در نزد او محشور خواهید شد».

این آیه خطاب به مؤمنان است و به آنها دستور می‌دهد دعوت خدا و رسولش را اجابت کنند؛ این دعوت برای مؤمنان حیات‌بخش است.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در رابطه با این آیه آورده است: «این آیه تأکید دعوت اولی است که در آیه 20 فرمود:(اطیعوا الله و الرسول) و اکنون مؤمنان را فرمان می‌دهد که دعوت خدا و رسول را اجابت کنند و می‌فرماید: حقیقت دعوت خدا و رسول چیزی است که انسان را از ورطه هلاکت و فنا نجات داده و او را زنده می‌سازد، چه در دنیا و چه در آخرت. و حیات مرحله نهایی و کمال نعمت است و ماوراء زندگی، جز عدم و بطلان چیزی نیست و اثر حیات هم شعور و اراده است و هدایت الهی، انسان را به سوی سعادت و خیرش سوق می‌دهد، همانگونه که فطرت او نیز بدان تمایل دارد، لذا خداوند هم با هدایت تکوینی وهم با هدایت تشریعی انسان را بسوی خیر ومنافع وجودیش دلالت می‌کند.

در تفسیر نمونه نیز در مورد این بخش از آیه 24 سوره انفال آمده است: «آیه فوق با صراحت می‌گوید که دعوت اسلام، دعوت به سوى حیات و زندگى در تمام زمینه‌هاست و مردم عصر جاهلیت تنها از حیات مادى و حیوانى برخوردار بودند».

بنابراین آنچه به عنوان دعوت مطرح می‌شود مترادف با هدایت به سمت حیات طیبه‌ای است که اسلام برای نوع انسان پیش‌بینی کرده است؛ از همین رو پیامبر اسلام(ص) «روحی بود که در کالبد دنیای مرده آن روز دمیده شد».

رهبر معظم انقلاب در بخش دیگر از سخنانشان به موضوع «تمدن اسلام» پرداختند و اظهار کردند:امروز نوبت ما است، امروز نوبت اسلام است. «وَتِلْکَ الأیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ»؛ امروز نوبت مسلمین است که با همّت خود، تمدّن نوین اسلامی را شالوده‌ریزی کنند. همچنان‌که اروپایی‌ها آن‌روز از دانش مسلمین استفاده کردند، از تجربه مسلمین استفاده کردند، از فلسفه مسلمین استفاده کردند، ما [هم] امروز از دانش جهان استفاده می‌کنیم، از ابزارهای موجود جهانی استفاده می‌کنیم برای برپا کردن تمدّن اسلامی، منتها با روح اسلامی و با روح معنویّت. این وظیفه امروز ما است.

«وَتِلْکَ الأیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ» بخشی از آیه 140 سوره آل عمران است؛ آیه‌ای که اشاره به جراحات و شکست‌هایی دارد که گاه به مسلمانان و گاه به دشمنان اسلام وارد می‌شود و این گردش روزگار امتحانی است برای شناخت اهل ایمان.

در این آیه آمده است: «إِن یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَتِلْکَ الأیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ وَیَتَّخِذَ مِنکُمْ شُهَدَاء وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الظَّالِمِینَ؛ اگر به شما آسیبى رسیده آن قوم را نیز آسیبى نظیر آن رسید و ما این روزها [ى شکست و پیروزى] را میان مردم به نوبت می‌گردانیم [تا آنان پند گیرند] و خداوند کسانى را که [واقعا] ایمان آورده‏اند معلوم بدارد و از میان شما گواهانى بگیرد و خداوند ستمکاران را دوست نمی‌دارد».

تفسیر المیزان در مورد عبارت «وَتِلْکَ الأیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ» می‌گوید: «سنت الهیه بر این جاری شده است که روزگار را در بین مردم دست به دست بگرداند، بدون اینکه برای همیشه به کام یک قوم چرخانده شود وقومی دیگر از آن محروم گردند و این سنت به خاطر مصالح عمومی است که فهم انسان‌ها جز به برخی از آن مصالح احاطه ندارد، و در جملات بعدی آن مصالح را برای مردم بیان می‌نماید که یکی ظهور ایمان مؤمنین بعد از بطون واخفای آن است، چون خدای متعال هرگز جاهل به حال مؤمنین نیست اما ظاهرشدن ایمان مؤمنین مانند هر چیز دیگر باید بر طرق سنت جاریه در اسباب و مسببات صورت بگیرد».

تفسیر نمونه از این بخش از آیه به عدم پایداری تلخی و شیرینی زندگی به عنوان یکی از سنت‌های الهی اشاره می‌کند. در این تفسیر آمده است: «در زندگى بشر حوادث تلخ و شیرینى رخ می‌دهد که هیچکدام پایدار نیست، شکست‌ها، پیروزی‌ها، قدرت‌ها، عظمت‌ها و ناتوانی‌ها همه در حال دگرگونى هستند بنابراین نباید شکست در یک میدان و آثار آن را پایدار فرض کرد، بلکه باید با بررسى عوامل و انگیزه‌هاى شکست از سنت تحول استفاده نمود، و آن را به پیروزى تبدیل کرد. دنیا فراز و نشیب دارد و زندگى در حال دگرگونى است و خداوند این ایام را در میان مردم بطور مداوم گردش می‌دهد تا سنت تکامل از لابه لاى این حوادث آشکار شود».

یکی از عوامل مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت‌ها و نیز ایجاد تمدن اسلامی، شناخت دشمن و اعمال واکنش‌های صحیح و مناسب در قبال رفتارهای دشمنان اسلام است. رهبر معظم انقلاب در این رابطه اظهار کردند: آنچه شما مسلمان‌ها به دست بیاورید، دشمنان شما را ناخشنود خواهد کرد؛ آنچه بر شما مصیبت وارد بشود، آنها را خرسند و خوشحال خواهد کرد؛ «اِن تَمسَسکُم حَسَنَةٌ تَسُؤهُم وَ اِن تُصِبکُم سَیِّئَةٌ یَفرَحوا بِها»؛ این‌جوری هستند، این [کلام‌] قرآن است. ما باید نگاهمان به آنها نباشد و به دست آنها، به لبخند آنها، به اخم آنها نگاه نکنیم؛ راهمان را پیدا کنیم و حرکت کنیم و پیش برویم؛ این وظیفه ما و وظیفه همه در دنیای اسلام است.

آنچه رهبر معظم انقلاب در این بخش از سخنانشان مورد استناد قرار داده‌اند، بخشی از آیه 120 سوره آل عمران است. آیه‌ای که ویژگی دشمنان اسلام و واکنش آنها را در پی پیروزی‌ها و شکست‌های مسلمانان به تصویر کشیده است.

در این آیه آمده است: «إِن تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُواْ بِهَا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا إِنَّ اللّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ؛ اگر به شما خوشى رسد آنان را بدحال می‌کند و اگر به شما گزندى رسد بدان شاد می‌شوند و اگر صبر کنید و پرهیزگارى نمایید نیرنگشان هیچ زیانى به شما نمی‌رساند یقیناً خداوند به آنچه می‌کنند احاطه دارد».

در تفسیر نمونه در رابطه با این آیه آمده است «خداوند در این آیه به مؤمنان هشدار داده است تا دشمنان خود را جزء خاصان خویش قرار ندهند و رازهاى مسلمانان و نیک و بد ایشان را در برابر این گروه آشکار نسازند، این اعلام خطر به صورت کلى و عمومى است و باید در هر زمان و در هر حال مسلمانان به این هشدار توجه کنند».

در این آیه آنچه به عنوان عاملی برای ایمن ماندن از دشمنی‌ها مطرح شده، صبر و تقواست؛ همانطور که در تفسیر المیزان آمده است «اگر بر دشمنی آنها صبر کنید و در برابر دوستی و یاری آنها تقوی به خرج دهید از کید و کینه آنها ایمن خواهید شد و ایمنی را مشروط به صبر و تقوی نموده است».

مسئله‌ای که در فراز دیگری از سخنان رهبری به آن اشاره شده است. رهبر معظم انقلاب با اشاره به مسیر سخت کشورهای اسلامی برای رسیدن به تمدن اسلامی اظهار کردند: «اگر می‌خواهیم در این راه موفّق بشویم، باید بصیرت پیدا کنیم. امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) فرمود: اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلاّ اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر؛ باید بصیرت پیدا کرد، باید در این راه صبور بود. «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا»؛ اگر با بصیرت حرکت کنیم و صبر کنیم و استقامت به‌خرج بدهیم اثری نمی‌بخشد؛ امّا وقتی‌که ما هم مثل آنها حرف بزنیم، مثل آنها کار بکنیم، آن‌وقت نتیجه این می‌شود».